
Deze week is een belangrijk moment bereikt in het project Machinefabriek Vlissingen: de eerste boorpaal voor de nieuwe parkeervoorziening is de grond in gegaan. Hiermee start officieel de realisatiefase van een bijzonder project waarin wij innovatieve parkeertechniek mogen combineren met respect voor industrieel erfgoed.
Volgens Jeroen Huisman, commercieel manager bij Continental Car Parks, markeert deze stap veel meer dan alleen het begin van de bouw: “De eerste paal is altijd een speciaal moment, maar hier in de Machinefabriek voelt het extra bijzonder. Je werkt midden in een historisch gebouw, met een rijke geschiedenis én een grote toekomst.”
De gemeente Vlissingen stelde de uitdaging om minimaal 600 parkeerplaatsen te realiseren in HAL 2 van de karakteristieke Machinefabriek. Het oorspronkelijke concept ging uit van zes parkeerlagen, maar dat zou grote ingrepen in de bestaande constructie betekenen.
Dankzij een slimme indeling en een efficiënte interne verkeersroute ontwikkelden wij een ontwerp dat volledig binnen de bestaande hal blijft. Daardoor ontstaat een parkeervoorziening met vijf lagen en 625 parkeerplaatsen – kostenbewust, veilig en met maximaal behoud van de originele structuur. Jeroen vertelt: “De kracht van dit ontwerp zit in het meebewegen met wat het gebouw ons biedt. We voegen moderne techniek toe, maar altijd met respect voor het historische karakter. Dat maakt dit project echt uniek.”
“De kracht van dit ontwerp zit in het meebewegen met wat het gebouw ons biedt. We voegen moderne techniek toe, maar altijd met respect voor het historische karakter. Dat maakt dit project echt uniek.”
Het bouwen binnen een bestaand industrieel pand brengt uitdagingen met zich mee. De werkzaamheden vinden plaats tussen bestaande kolommen, gevels en funderingen – een logistieke puzzel die vraagt om precisie en samenwerking.
De eerste boorpaal is daarin een belangrijke technische mijlpaal. De komende maanden wordt het funderingswerk vervolgd, terwijl het bouwteam nauw samenwerkt met andere projectpartners binnen de Machinefabriek, waar naast parkeren ook commerciële en culturele functies worden gerealiseerd.
De voorbereidingen voor het project liepen begin 2025 op volle kracht. Het doel is de parkeervoorziening in het najaar van 2026 in gebruik te nemen.
“We hebben in eerdere complexe binnenstedelijke projecten laten zien dat we dit soort uitdagingen aankunnen. Die ervaring zetten we nu in voor Vlissingen – samen met de gemeente en al onze partners. Op naar de volgende mijlpalen,” besluit Jeroen.
“We hebben in eerdere complexe binnenstedelijke projecten laten zien dat we dit soort uitdagingen aankunnen. Die ervaring zetten we nu in voor Vlissingen – samen met de gemeente en al onze partners. Op naar de volgende mijlpalen.”