Op de locatie van de voormalige Nibb-it fabriek in Breda realiseren wij een imposante mobiliteitshub. Deze foto’s van BredaBouwt geven een mooi overzicht van het gebouw. De staalconstructie en vloeren zijn bijna gereed en er wordt gewerkt aan de W- en E-installaties. Daarnaast zijn we gestart met het aanbrengen van de rode strekmetalen gevel, waarmee het parkeergebouw straks écht indruk maakt.
Onze opdrachtgever, Ontwikkelingscombinatie Nederlandse Bouw Unie en Maas-Jacobs, realiseert op deze locatie een nieuwe woonwijk genaamd BLOSSEM. Het historische industriële karakter en een groene, gezonde leefomgeving zijn belangrijke aandachtspunten in de wijk. Dit is terug te zien in de stedenbouwkundige opzet met de woongebouwen middenin het stadspark. De mobiliteitshub zorgt ervoor dat parkeren wordt gecentraliseerd om ruimte te geven aan voetgangers, fietsers en biodiversiteit. Het parkeergebouw krijgt ca. 390 parkeerplaatsen verdeeld over vijf parkeerlagen en een plint met commerciële ruimten.
De mobiliteitshub wordt het centrale knooppunt van de wijk, waar vervoersstromen en deelmobiliteit samenkomen en waar sociale en praktische functies worden geïntegreerd. Zo voegt het parkeergebouw waarde toe voor iedereen in de wijk. De leefbaarheid en veiligheid van de wijk worden verbeterd en er is ruimte voor veel groen. In de plint komen de extra functies, waaronder een fietsenwinkel. De open rode strekmetalen gevel zorgt voor een opvallend karakter. Het zicht op de auto’s vanuit de omgeving wordt onttrokken terwijl het gebouw goed geventileerd blijft. De plint is transparant door veel glas omringd met dichte kaders. Het hoofdtrappenhuis wordt in de opvallende ronding van het gebouw gesitueerd.
Naast de ontwikkelcombinatie en Continental Car Parks bestaat het bouwteam uit architect Studioninedots, Karres en Brands en Attis voor het terreinontwerp en JVZ, Peutz en S&W Adviseurs als adviseurs voor de technische uitwerking van de hub. De oplevering van de mobiliteitshub in Breda staat gepland voor 5 december van dit jaar.