In Breda wordt de voormalige locatie van de Nibb-it fabriek getransformeerd tot een groene, autoluwe woonwijk genaamd Blossem. Om deze duurzame en leefbare omgeving te realiseren, koos onze opdrachtgever Ontwikkelcombinatie NBU/Maas-Jacobs ervoor het parkeren te centraliseren in een mobiliteitshub. Deze hub, gelegen aan de rand van de wijk, moest ruimte bieden aan circa 390 auto’s. Daarnaast moest de mobiliteitshub bijdragen aan de kwaliteit van de leefomgeving, door deelmobiliteit te faciliteren en extra functies te integreren. Wij werden geselecteerd voor het ontwerp en de realisatie van deze mobiliteitshub in bouwteamverband.
Groene en gezonde leefomgeving
In de nieuwe wijk Blossem is veel aandacht voor het historische industriële karakter en groen. Blossem staat voor wonen in een park waarin een zo groen mogelijke, gezonde leefomgeving voor mens en dier voorop staat. Dit is terug te zien in de stedenbouwkundige opzet met de woongebouwen middenin het stadspark. Het gebied kent een grote diversiteit aan woningtypes bestemd voor een brede mix aan doelgroepen. In dit nieuwe woongebied is parkeren gecentraliseerd om ruimte te bieden aan voetgangers, fietsers en biodiversiteit. Het parkeergebouw heeft 390 parkeerplaatsen verdeeld over vijf parkeerlagen op een basement van commerciële ruimten. Onder andere fietsenwinkel TREK en een pakketpunt zijn hier gevestigd.
Functies die waarde toevoegen
De mobiliteitshub is het centrale knooppunt van de wijk, waar vervoersstromen en deelmobiliteit samenkomen en waar extra sociale en praktische functies worden geïntegreerd. Gilbert Heutinck, projectmanager bij Continental Car Parks, vertelt daarover: "Dit parkeergebouw voegt waarde toe voor iedereen in de wijk. De leefbaarheid en veiligheid van de wijk worden verbeterd met deze mobiliteitshub en is er ruimte voor veel groen. In de plint is ruimte voor extra functies, waaronder een fietsenwinkel." Een deel van de commerciële ruimtes is bestemd voor verhuur.
Opvallend ontwerp
Bijzonder aan de mobiliteitshub is het gevelontwerp dat zich kenmerkt door de open rode strekmetalen gevel. Het zicht op de auto’s vanuit de omgeving wordt hierdoor onttrokken terwijl de ventilatie gewaarborgd blijft. De plint is maximaal transparant door kozijnen in een basement in dichte kaders. In de fraaie ronding van het gebouw is het hoofdtrappenhuis gesitueerd.
Bouwteam
De opdracht voor de mobiliteitshub werd aan ons gegund na een oriënterende fase met meerdere partijen. In deze fase hebben wij het plan samen met de ontwikkelcombinatie geoptimaliseerd binnen het bestemmings- en stedenbouwkundige plan. Daarna is op basis van een bouwteamovereenkomst het vervolg ontwerptraject doorgezet. Naast de ontwikkelcombinatie en Continental Car Parks bestond het bouwteam uit architect Studioninedots, Karres en Brands en Attis voor het terreinontwerp en JVZ, Peutz en S&W Adviseurs als adviseurs voor de technische uitwerking van de hub.